Friday, June 26, 2009

HARI INI 26JUN 2009




HARI INI DALAM SEJARAH HARI ANTI DADAH SEDUNIA..

IGT KAWAN2..26 JUN SETIAP TAHUN


TEMA:(2007-2009)

“Do drugs control your life? Your life. Your community. No place for drugs.” It is a unique occasion to take a stand against a problem that affects us all and to make this pro-health campaign a success.

Adakah dadah menguasai hidup anda? hidup anda. Masyarakat sekeliling. Tiada tempat untuk dadah. Ianya adalah situasi yang unik untuk kita mengambil tindakan membendung masalah yang memberi kesan kepada kita semua dan untuk menjadikan kempen kesihatan ini berjaya.

( ayat translate.sori kalau ada salah.hehe)



Alkisahnya pasal kempen ni, aku tertukar channel semalam masa YB perdana menteri kita berucap pasal hari anti dadah sedunia. Sesungguhnya aku yg berkerja dalam bidang ni tak tahu la pulak ada hari anti dadah sedunia..pelik2.Yang paling arif tentulah pihak AADK
( AGENSI ANTIDADAH KEBANGSAAN)

Korang tahu ke apa itu dadah? drugs?:)

Masa aku kecik2 dulu aku dadah semua bahaya. Yang sebenarnya, ubat pun dadah jugak. Masa kecik2 dulu aku igt lg, kalau kelas pendidikan seni ada jugak cikgu suruh lukis poster anti dadah. Tak tahu la kengkawan yg lain.

Dulu2 dadah yang ada jenis berlainan dgn yg sekarang. Sekarang xpayah cucuk2. Dulu2 cucuk je yg banyak. I mean untuk dadah yg berbahaya nila. Sekarang makan la kebanyakan
(pil khayal, pil kuda, ice, syabu dll).Macam daun kesum asalnya untuk ubat demam n mcm2 kegunaan. Lama2 jadik pelik.. ada staf aku cerita , daun kesum bercampur dgn ubat nyamuk la apa la untuk bg thrill.Ni apa kes?

Asalusul dadah ? dulu2 if i am not mistaken asalnya dr kemasukan pendatang dari negeri China
( tlg betulkan kalau tersilap). Diorg bwa candu masa zaman2 kesultanan melayu melaka. Kendian datang la jenis2 dadah yg lain yang aku xtau asal dr mana. Morphine la..Artis2 pun ramai ambik dadah. Ramai jugak yg mati sbb dadah. Macam kurt cobain dr nirvana. Pendek kata ramai jugak artis Malaysia ni yg ambik dadah.huhu..Ahli sukan pulak ambik steroid. Juga sejenis dadah.
Micheal Jackson mati pun ntah2 sbb ambik byk sgt dadah untuk muka dia sampai sakit jantung.wallahualam.

Apa tujuan dadah ni? nak stimulate or beri rangsangan bak kata org kampung supaya dapat bertindak berlebihan dr upaya manusia. Kadang2 org yg ambik dadah ni akan berhalusinasi dan berkhayal...Ntahlah.kalau kita balik pada ajaran ISLAM, xkan jadik mcm ni..

So, kalau ada kawan2 or org yg kita kenali ambik dadah, tlg la nasihatkan. Dan kita juga sama2lah mengingatkan pada diri kita juga yer kawan2..adios..sambung keje..tak berintegriti la aku hrni sbb teruja sgt nk buat post ni. bukan dalam pengaruh dadah ye..hehe..

LOTS OF LUV

JULIE

No comments:

Post a Comment

Comment

Happy New Year

Assalamualaikum semua.. Selamat tahun baru buat semua..