Monday, August 30, 2010

Puasa part 2

Salam semua..

Harini bersiaran di rumah.Mula2 taknak cuti harini. Tapi sebab banyak sangat benda tak setel2 lagi, maka saya mengELkan diri pada hari ini. Esok dah cuti. benda ni nak setel masa hari kerja je..Ada je keje kat opis.Tapi peel saya, saya tak suka guna waktu kerja untuk benda2 lain.Lebih elokla bercuti daripada mencuri masa.Tapi boleh buat je buat kerja lain dekat rumah.Cuma eksperimen tersebut je yang tak setel2.Dah 3 minggu nak masuk sebulan dah buat tapi tak jadi2.Dah macam2 usaha yang dilakukan.Tapi dah tak boleh2.Tak boleh nak buat apa dah..huhuhu..Nak harapkan sorang hamba ALLAH tu haritu dia asik FB je.haha malas ngumpat.Biasalah org baru jumpa benda baru , jadi peghak sikit.Alasan? BZ..haku tengok hang duk main FB je..kat rumah takde internet kot. Takleh salahkan dia.Tapi sok jawab jela dengan TUHAN....kan?
Jadi, apa cerita part 2?
hurmm...gambaq selalu xde kan?hehehe..pemaleh btul nak snap gambar kan?Kamera dah canggih dah rasanya walaupun tak secanggih profesonal.
Baru2 ni ada 2 orang ahli keluarga telah pergi ke rahmatullah..Innalillahhiwainnalillahirojiun...
1st- Isteri sepupu suami saya.
2nd-isteri pakcik sebelah ayah saya.
Semoga mereka ditempatkan dikalangan orang2 beriman. Bulan ramadhan kan pintu syurga terbuka dengan seluas2nya..InsyaALLAH...Masa tengok pengebumian itu, ada secalit lagi tanda keinsafan yang menjelma dalam diri.
Then haritu my familia datang ke rumahku di tingkat 15 ni untuk kali pertama.Dapat jugalah berbuka dan bersahur bersama2 kan adik2ku dan ibubapa ku..hehe.Tapi tujuan datang tu nak pi melawat kematian tula.Bukanlah tujuan untuk berjalan ye dak?tapi ALHAMDULILLAH dapatlah juga bersama2 berpuasa walaupun diriku tidak memasak pada hari tersebut.
Lagi?
Kemudian hari ahad ni kami pergi ke kampung suami di Kokdiang...Banyak jugak rumah pergi melawat .Tapi tujuan utamanya sebab nak melawat rumah si mati yang kami xsempat nak pergi melawat haritu..Kesian saya tengok anak dia yang masih kecil berumur 2tahun tu.Macam tak tau apa2.Semua ni dugaan yang maha esa..
Lagi?
Berjumpa dengan rumetku yang comei..Wan Syafuri aka cik puri..hehehe..Lama dah tak jumpa sejak saya konvo.Bersama hubbynya Pak Ya..hehe...Comei lagi kamu ye Wan.Dia masih memanggil saya dengan gelaran makcik.hehe.Apa2 pun trimas sebab beli cokelat raya daripada saya..:P..
Lagi?
Ke tempat peberet kami di Pekan Rabu..MasyaALLAH jem yang amat.sejam cari parking xdapat2.Biasanya kalau kami pergi memang xpernah ada masalah langsung.Paling lama pun setengah jam je cari parking.Last2 parking dekat kompleks MBSA..hehe..menapak la dalam 10minit gak ke Pekan Rabu..My hubby dapat la sehelai baju melayu kaler kuning...Saya?beli baju kurung kaler hijau yang morah2 je..ekeke.bukan pakai raya pun.Pakai nak pergi kerja je..Lain?beli kuih , kerepek dan kudapan...
Kemudian bertolak ke Gurun ke rumah abang ipar.Sampai2 tengok2 2 beradik tu dah puasa.Maknya kata dah 9 hari puasa..Wah bagus2..Yang kecik pun dah makin tembam n comei iaitu si Shafli( betui kah ejaan?, xpa yg penting bunyi ado)...Berbuka puasa dsitu.Kemudian bertolak ke Sg Petani Selatan untuk bertemu seorang lagi kastemer setia kak Syaz.TQ
Lagi 10 hari dah nak dekat raya kan?tak lama dah tu..Nantikan kemunculan part 3..
Wassalam...
p/s: harini nak servis kereta dan jumpa lawyer..minggu depan jumpa doc pakar sakit puan( orang berpenyakit kena jmpa doktor jugak...:P)

Wednesday, August 25, 2010

Apa yang Mengembirakan Isteri Dalam Bulan Ramadhan

Salam Ratuhatian yg dimuliakan.

Apa yg amat mengembirakan dan membahagiakan anda pada hari ini ialah apabila melihat suami anda bersungguh-sungguh mencari redha Allah dan berusaha menjadi orang bertaqwa di akhir Ramadhan nanti.

Bulan yang penuh barakah ini adalah khas untuk suami-suami membaiki ibadah khususnya seperti solat, memantapkan bacaan Al Qurannya, menguatkan iman dengan membaiki kualiti puasanya dan meneguhkan aqidahnya dengan menuruti sungguh-sungguh amalan puasa yg diamalkan oleh Ar Rasul SAW.

Insya Allah. bergembiralah anda jika anda lihat suami anda:

  1. Bangun sahur dengan mengambil wudhu sebelum menjamah makanannya. Malah lebih syahdu jika anda lihat dia ruku' dan sujud sebelum bersila di hadapan hidangan.
  2. Mengejutkan anak-anaknya yang masih kecil dengan kasih sayang mengajak bersahur untuk belajar berpuasa siang harinya.
  3. Tingkahlakunya yang lebih sabar yang tidak cepat "panas baran" apabila kesilapan yang dilakukan oleh anak-anak, anda dan juga dirinya sendiri di sepanjang siang harinya.
  4. Bertanyakan kepada anda sebelum membeli juadah untuk berbuka dan membantu anda menyediakan dan menyiapkan hidangan untuk berbuka puasa.
  5. Meminta kebenaran anda untuk berbuka di surau / masjid bersama-sama dgn kariah mencari pahala memberi makan kepada musafir yang berpuasa di masjidnya.
  6. Dia yang membaca doa berbuka puasa.
  7. Semasa berbuka, selepas dia menjamah tiga biji buah tamar, dia mendahulukan anak-anaknya makan hidangan kegemaran mereka. Dia tidak marah jika makanan kegemarannya dia habiskan oleh anak-anaknya.
  8. Dia mengajak anda dan/atau meminta anda menguruskan anak-anaknya ke surau untuk solat isyak dan terawih berjamaah.
  9. Dia menyatakan puasnya dapat menghabiskan kesempurnaan solat terawih dengan solat witir bersama jamaahnya.
  10. Dia menceritakan bacaan tajwidnya banyak ditegur oleh rakan-rakan setadarus dan mengharap bacaannya bertambah baik pada malam esoknya.
  11. Sebelum dia masuk tidur, dia memantau di dapur memastikan nasi di dalam periuk eletrik sudah tersedia dimasak untuk sahur esoknya.
  12. Dia memperingatkan anak-anaknya agar tidur awal untuk bangun awal esoknya.
  13. Dia memastikan jam loceng atau handfon yang ada "alarm" tersedia untuk mengejutnya pada jam 5 pagi esoknya.
  14. Dia menyatakan kepada anda yang dia bercita-cita untuk mendapatkan Malam Laillatul Qadar" di sepuluh malam terakhir dengan meminta kebenaran anda utk beriktikaf di masjid yang berdekatan.
  15. Dia menanyakan kepada anda, tarikh untuk bershopping membeli pakaian untuk anda dan anak-anaknya.
  16. Dia tutup setiap malam dgn memeluk anda walaupun anda membelakanginya dengan kedengaran sebutan lidahnya membaca "Tiga Qul" sebelum berdengkur meninggalkan alam sedarnya.

Inilah kebahagian hakiki seorang isteri kerana suaminya berusaha menjadi pemimpin yang bertaqwa untuk melayari bahtera keluarganya ke destinasi yang hakiki. Ke Syurga Jannah.

copy from www.ratuhati.com

p/s: maka, suami2 di luar sana..ketahuilah bahawa inilah sebenarnya kebahagian seorang isteri..bukan wang ringgit..emas berkodi2 sampai xlarat pakai( nak jugak sbb en habib bg masa kwein je..ekeke. kurang berat dr org lain yg berjela2..ekekeke)...Maka, cubalah apa yg termampu..kita hanya manusia biasa.wallahualam

Tuesday, August 24, 2010

GA datang lagi-blog kelly




Salam ...ha saja je nak jadi last contestantlah konon yer KELLY?
Kenapa nak GA ni? :

1) Sebab saja nak try masuk. Sebelum2 ni tak pernah masuk dan tengah duk tunggu ole2 Kelly daripada SWISS xdapat2 lg.hehehe

2) Sebab lama dah nak mengeteh dengan KELLY tapi dua2 asik bz je..bukan duk jauh pun.Kat Pulau jugak.

3) Sebab penah jadi bakery classmate sama2..hehe.kira penah jumpa la..Tapi apa2 pun terpulang pada tuan blog la..hehe

4) seronok2..kalau dapat ok gak tu..:P

5) Nak pakai apron ni masa wat cokelat dengan tart yg dioda..ehehe..lebiy2 pulak..

ni link blog kelly ( klik je kt sini)

syarat?
Buat N3 mengenai GA ni kat blog masing2- sudah
Link kan blog Kelly's Life-dah
Letak komen kat N3 ni-dah
Mestilah follower kat blog Kelly's Life- sudah
Terbuka kepada semua follower Kelly's Life kat Malaysia je- yela..hehe


daaa..semoga kelly dapat mimpi bg apron kat saya..ekeke..tq

Saturday, August 21, 2010

Nasihat

Salam..

Kita lari sikit tajuk daripada bulan Ramadhan..ye??Apa makna nasihat?Nasihat ni pada pandangan saya adalah pendapat yang samaada boleh jadi baik atau buruk. Btul.Boleh jadi tipu atau benar. Boleh jadi macam2 la..Sebab setiap nasihat yang disampaikan oleh seseorang tu bersandarkan pengalaman , apa yang dilihat, apa yang dibaca dan tauladan daripada orang lain. Perlu ke kita menolak buta2 nasihat tu?Kalau nasihat yang baik misalnya.. Macam saya pun sama, ada masalah yang memang rasa xde harapan.Tapi bila difikir2kan balik, kenapa perlu jadi mcm ni, macam tu, macam nun, nin...? Tak boleh ke jadi macam ni? terima dan redha pada masa yg sama berusaha?
Kita boleh terima tetapi kalau kita ada masalah yang orang tu xpernah rasa..Jangan tolak bulat2. Sebenarnya orang tu berniat baik pada kita. Orang semua nak sesuatu yang baik-baik sahaja..Lainlah orang tu memang ada niat jahat dalam hati. Tapi nasihatpun, kena ada caranya..Betul x?Kadangkala kita susah nak faham..Hurm..Terpulanglah...Rambut sama hitam, hati lain2...Kita xmampu nak mengubah, namun kita boleh berdoa semoga semuanya baik2 belaka..Muhasabah diri ...wallahualam..
p/s: pernah dengar x ayat ni? ala dia nasihatkan orang, macamlah dia tu bagus sangat..hehe..terpulang...

Monday, August 16, 2010

Bulan puasa part 1



*p/s gambar di atas tiada kena mengena dgn entry ini..hehe

Salam semua...

Mesti semua tgah lapar dan haus kan?apa punya soalan la saya ni..ekekeke.Macamana dengan aktiviti harian di bulan puasa?adakah terisi dengan sebaik2nya..Macam saya ni, byk jugak yang laghanye. hehe.Tapi insyaALLAH akan diperbaiki dari semasa ke semasa..

Setakat ni menu yang telah dimasak adalah jenjengjeng soto ayam, lontong, spaghetti bolognaise, rendang ayam.Yang sampingan xyah sebutla..ini menu utama..Bila sahur kita panaskan aja makanan yang ado.Jangan membazir..Tapi kalau menu yang dah xmcm makanan( basi) dibuang aja.hehe

Bazaar ramadhan pun xsempat kujenguk lg sebenarnya.hehe.Pesan pada encik habib je.Encik habib pulak kena hpt lagi last week. Macam2 ubat dah makan.Kena lagi.huhu.Nak bawak perg GH taknak pulak.Degil bebenorlah dia ni.huhu

Tarawih?ada gak terbabas.Harap dapatlah menjiwai bulan Ramadhan ini dengan sepenuh hati. Bila muhasabah diri, terasa diri ini terlalulah jahat.Rasa mcm manusia paling jahat di dunia ja...Mintak simpangla kan. Semoga kita semua dapat memperbaiki kelemahan masing2 hendaknya dan menjadi MUSLIM yang cemerlang.TAKBIR...Allahuakbar...semangat terlebiy suda...

Lagi? dengan order tart dan cokelat yg datang.Alhamdulillah.adalah rezeki sikit2..:P Thanks puan mash dan kak syaz yang oda baru2 ni.. Sanggup datang dari Perlih no..lepastu repeat order lg..Tak lupa kepada kak Fizah dan Kak Janah..

Wassalam..


Monday, August 9, 2010

Ramadhan Kian Menjengui...

Salam..

Tak lama lagi dah nak masuk ramadhan..kepada sahabat2 bloggers ku sekalian yang diingati..puan kelly, puan mizwa , puan mash, puan ita, encik madey, kak iporku dan sahabat2ku yang lain...Mohon maaf diminta sekiranya terdapat salah , tersasul bahasa sepanjang bulan2 yang sebelum ini.Marilah kita bersama-sama menghayati bulan yang penuh rahmat dan berkat ini. Semoga segala amalan kita yang sebelumnya diberkati dan dapat dilipatkangandakan pada bulan yang mulia ini.



ihsan: blog ini


Bersama dengan itu, disini disertakan lafaz niat berpuasa



Niat berbuka

Maksudnya: “Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang”.


SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA....2010

Wassalam...



Friday, August 6, 2010

My 27th birthday celebration


Salam semua.

Oh sudah lama tidak update. Banyak cerita nak diceritakan tapi kekangan masa, kerja, order cokelat dan macam2 lagi maka semua cerita terpaksalah ditangguhkan..


Okla..Haritu saya sambut birthday di PULAU PANGKOR..oh tidak pernah pergi sebenarnya ke sini. Terima kasih kepada suamiku yang tersayang kerana belanja percutian yang bukan hanya saya dan dia. Sebenarnya pergi pun atas tiket jemputan oleh kawan encik suami..


Pengipan dan pengankutan( pergi dan balik, naik bas berkumpulan) : RM240
Makan: sdn bhd

Kami menginap di Seagull Resort dekat Teluk Dalam yang boleh dikatakan cukup kemudahannya. Ada wifi free. Ada kolam , bukan untuk orang dewasa ye..Untuk kanak-kanak sahaja, ada pingpong, ada dart, karaoke dan ada kafe. Macam haritu saya pergi pakej beramai-ramai. So maybe bayar murahlah sikit.

Pengangkutan di Pangkor

Dinasihatkan bawalah orang yang pandai bawak motor..hehe..sebab? Jalan dia kecik dan sesuai untuk laluan motor. Pusing pulau tu ambik masa dalam setengah jam lebih..


Beli-belian

Belilah hasil laut kering dekat jeti.Kalau nak pi kilang pun ok jugak..hehe..nanti sapa2 nak pi, survey dulu ye..kalau ada masa la..

Apa lagi?

Ada snorkeling dan sukan2 air yang lain..Oh 1st time snorkel..best.Rasa macam nak menyelam pun ado..ekekeke

Lagi?


Tempat bersejarah..tak sempat pi..eekeke

Kesimpulan?


Sangat best.....terima kasih En Habibudin kerana belanja saya ye...Lepas tu kita pergi pulau lain pula ye...


Sekian...kita sambung lagi di lain masa...

wassalam

Happy New Year

Assalamualaikum semua.. Selamat tahun baru buat semua..