Saturday, August 21, 2010

Nasihat

Salam..

Kita lari sikit tajuk daripada bulan Ramadhan..ye??Apa makna nasihat?Nasihat ni pada pandangan saya adalah pendapat yang samaada boleh jadi baik atau buruk. Btul.Boleh jadi tipu atau benar. Boleh jadi macam2 la..Sebab setiap nasihat yang disampaikan oleh seseorang tu bersandarkan pengalaman , apa yang dilihat, apa yang dibaca dan tauladan daripada orang lain. Perlu ke kita menolak buta2 nasihat tu?Kalau nasihat yang baik misalnya.. Macam saya pun sama, ada masalah yang memang rasa xde harapan.Tapi bila difikir2kan balik, kenapa perlu jadi mcm ni, macam tu, macam nun, nin...? Tak boleh ke jadi macam ni? terima dan redha pada masa yg sama berusaha?
Kita boleh terima tetapi kalau kita ada masalah yang orang tu xpernah rasa..Jangan tolak bulat2. Sebenarnya orang tu berniat baik pada kita. Orang semua nak sesuatu yang baik-baik sahaja..Lainlah orang tu memang ada niat jahat dalam hati. Tapi nasihatpun, kena ada caranya..Betul x?Kadangkala kita susah nak faham..Hurm..Terpulanglah...Rambut sama hitam, hati lain2...Kita xmampu nak mengubah, namun kita boleh berdoa semoga semuanya baik2 belaka..Muhasabah diri ...wallahualam..
p/s: pernah dengar x ayat ni? ala dia nasihatkan orang, macamlah dia tu bagus sangat..hehe..terpulang...

No comments:

Post a Comment

Comment

Happy New Year

Assalamualaikum semua.. Selamat tahun baru buat semua..