Tuesday, July 7, 2009

Sagu Gula Melaka


(gambar ni gambar cilok aja..tp rupanya mmg mcm ni la)


Resepi kali ini..Tahla haritu balik kg aku teringin sangat makan benda alah ni. So, aku pun masak la.huhihih..lagipun sng gila.Budak2 pun boleh buat..



Bahan-bahan

Sagu halus kaler putih (ikut suka byk mana mau makan)
Susu cair( aku guna susu ideal)
Gula melaka(aku guna gula kerek)

Cara membuatnya

Sagu

1) Rebus sagu, pastikan yg keras2 kaler putih tu bertukar menjadi lembut.Agak2 dalam 2kali ganda lebih air dr ketinggian sagu.

2) Rebus dalam setengah jam atau sampai betul2 masak.

3) Biarkan sagu.Kita beralih pada kuahnya pula.ceceh

Kuah

1) Masak 2 biji gula melaka tu sampai masak (kalau nk lebih manis, banyak2 pun xmengapa )sampai mendidih.

Cara Makan

Letakkan sagu tadi, kemudian masukkan kuah2nya sesedap rasa la.Nak letak ceri atau ais sedap gak ni..Wallah lemak berkrim disukai ramei.hehe..aku jela yg suka.Kalau bulan puasa korg teringin nk makan makanan manis2 tp nk cepat dan ringkas, bolehla cuba resepi ni.

Nilai kalori??!!
Tahla..xkira..bergantung kepada cara pemakanan anda dan anda :)

Nasihat
Jangan makan byk2 ngat..nnt dapat kencing manis.hehe..sikit sikit, kadang kadang (bak kata dialog p ramlee..hehe).


Selamat mencuba.cewahhh..

7 comments:

  1. honey dew with sago pon sedap gak...
    lagi best kalo guna santan... hehe =)

    ReplyDelete
  2. wow...guna susu ke? bukan guna santan? aaa..aku selalu guna santan . lebih kick

    ReplyDelete
  3. malas pi kupas nyoq kat belakang rumah..haha

    ReplyDelete
  4. kak...sorry..huhu..tp duk baca blog akak :)

    awat xamik gamabaq btoi2..hehehe

    ReplyDelete

Comment

Happy New Year

Assalamualaikum semua.. Selamat tahun baru buat semua..