Friday, August 7, 2009

H1N1 part 1


GAMBAR VIRUS H1N1 ihsan dari web CDC

Salam semua,
Sekarang ni wabak ni semakin meluas dan telah diklasifikasikan sebagai pandemik..Aku pun takut..huhu betapa jahilnya aku.Setelah lebih kurang 3bulan H1N1 makin tersebar luas.Bukan import dah sekarang kes tempatan...takut...

Apa itu pandemik atau pandemic?

Istilah perubatan mengatakan:
Pandemic: An epidemic (a sudden outbreak) that becomes very widespread and affects a whole region, a continent, or the world.

Pandemik adalah epidemik( letusan dengan secara tiba2) yang menjadi semakin tersebar luas dan memberi kesan kepada seluruh sempadan kawasan di seluruh dunia.

Epidemic atau epidemik?

An epidemic affects more than the expected number of cases of disease occurring in a community or region during a given period of time. A sudden severe outbreak within a region or a group as, for example, AIDS in Africa or AIDS in intravenous drug users.

Epedemik pula memberi kesan lebih daripada bilangan kes yg dijangkakan yg berlaku dalam sesebuah komuniti atau kawasan yang diberi waktu tertentu. cth AIDS di Afrika atau penggunaan jarum suntikan n etc.

RUJUKAN DARI LAMAN WEB RASMI

Kes - Kes Baru: 16
Kes - Kes Import: 0
Kes Jangkitan Tempatan: 16
Kes Kematian: 3

Jumlah Kes di Malaysia: 1,492 dengan jumlah kematian 14 orang.

Kumpulan Berisiko Tinggi?
  • Children younger than 5 years old
  • Persons aged 65 years and older
  • Children and adolescents (<>
  • Pregnant women
  • Adults and children with asthma, chronic obstructive pulmonary disease, organ failure, cardiovascular disease , hepatic, heamatological, neurologic, neuromuscular or metabolic disorders such as Diabetes Mellitus
  • Adults and children who have immunosuppression
  • Residents of nursing homes and other chronic care facilities

copy dr blog nashunter

Dengan nama Allah, yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Kami berlindung dengan Mu Ya Allah,
Tuhan yang memiliki keagungan dan kekuasaan,
kami berpaut padaMu Ya Allah, Tuhan pemilik sekalian alam yang ghaib,
dan kami bertawakkal padaMu Ya Allah, Tuhan yang hidup lagi tidak mati.

Wahai Tuhan kami,
Jauhkanlah kami daripada wabak ini, lindungilah kami daripada kebinasaan yang dasyat,
dan peliharalah kami daripada segala penyakit yang berjangkit, ta'un danbala bencana,
dengan ihsan Mu, wahai Tuhan yang Maha Lembut lagi Maha Mengetahui,

Sesungguhnya Mu Ya Allah Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu.
Selawat dan salam ke atas junjungan penghulu kami, Nabi Muhammad S.A.W,
ahli keluarganya, serta sahabat-sahabatnya.

Segala pujian bagi Mu Ya Allah, Tuhan Pemilik Sekalian Alam.

Amin.

Pautan berkaitan

H1N1MALAYSIA

WHO
CDC
KKM

Take care my friends..
lOTS OF lUV

jULIE

2 comments:

  1. Kat opis aku semua dah pakai topeng. Yela keje cam aku hari-hari jumpe orang. Setakat ni lebih 10 staf demam tapi takda yang positif selsema babi. Aku pun dah naik lemas pakai topeng, tapi apa nak buat. huhu.

    ReplyDelete
  2. julie..koi pn takut gak.tp relaxs je!!ajal klu da tiba xkan ke mana.just berdoa moga2 xterkena musibah yg turunkan tuhan nie sbb kejahilan kita sendiri.Pahang pn kes nie da teruk gak.byk sek da ttp.suka sgt laa budak nie dpt ponteng sekolah.hik3!!!!

    ReplyDelete

Comment

Happy New Year

Assalamualaikum semua.. Selamat tahun baru buat semua..