Skip to main content

PUASA...AHLAN WA SAHLAN..YA RAMADHAN.


Banyak orang mengucapkan salam Ramadhan, tapi diriku yang sedikit lambat .Harini dah hari ke 5.Syukur sebab ada peluang lagi merasai nikmat berpuasa pada tahun ini.Tapi tahun ni lain sikit lah dengan berbadan dua nya.Hopefully dapat meneruskan puasa sampai habis..Amin..:) Harap sangat tak tinggal puasa. Kalau ikut dah lama tak pernah puasa penuh ( xbesa penuh pun.hehehe).

Saya saja nak cerita sikit pengalaman masa saya mula-mula berpuasa dulu masa kecik-keciklah kan.Tataulah pengalaman orang lain sama atau tak dengan saya.

Pengalaman berpuasa pertama: 
Saya mula puasa kalau diingatkan kembali masa tadika kot.Tapi puasa sekerat hari je.Lepas tu tak puasa dah.Lepas tu masa darjah satu dapat dalam sehari penuh je.Lain yang yang yok bak kata orang tue.Biasalah budak kecik.Puasa betul-betul senonoh sikit masa darjah 3 dapatlah dalam 20 hari lebih.Paling tak boleh lupa masatu, saya suka sangat berbuka dengan murtabak dan susu dan juga kuih 'lompat tikam'.Pergh ini memang menu terbaik yang kena ada waktu berbuka.( budak kecik yang demand ngada2).

Baru2 ni tengok banyak rancangan dalam tv dan pandangan beberapa orang tokoh tentang budak kecik yang berpuasa. Ada segelintir tokoh ni kata yang sepatutnya ajar anak sembahyang dulu barulah diajar berpuasa.Bila fikir balik betul jugak.Sembahyang tiang agama dan perkara yang selalu dilakukakan dalam rutin seharian.Kalau Puasa pulak, sekali setahun.Wallahualam.Apa-apapun pendidikan agama itu penting sedari daripada dalam rahim lagi.InsyaALLAH .:)

Menu berbuka?
Oh saya belum pergi bazaar Ramadhan lagi setakat dalam 5 hari ni.Setakat ni masih ada kerajinan lah untuk memasak :). Cuma husband jela ada pergi 2,3 kali dalam misi mencari murtabak sedap dan menetapi citarasa kami.Setakat ni murtabak duk ada belum lagi menepati.Rindu murtabak pakcik yang jual kat bazaar ramdhan di kampungku.Apa-apa pun, puasa belum separuh jalan, masih ada masa.hehe.Ker ada sapa nak bg suggestion murtabak terbaekk ( yg area penang sahaja laa.)akpe, misi belum habis lg.Lain2 , ada la beli air soya kat Gelugor (maneh yang amat!!!) dan ke restoran kapitan mencari nasi briyani( mengidam..huhu).alhamdulillah sedang meningkatkan usaha untuk mengurangkan pembaziran yang acap kali berlaku pada tahun-tahun sebelumnya..

Lain2
Lega sangat kalau nak pi tarawih  pergi surau dekat rumah je.Tak payah susah2 nak kalut cari parking dan tergesa-gesa lepas berbuka.Masih ada masa untuk berehat di sofa sebentar selepas berbuka lepas tu boleh turun je lah ke bawah..Kalau jalan kaki pun boleh tapi turun ikut tangga daripada tingkat 15.Mampu? saya xmampu.Bukan sebab perut yang boyot sahaja ditambah pula dengan perut yang penuh.hehe

Wassalam..
selamat berpuasa, beribadat, memperbaiki diri, dan jangan lupa berdoa pada waktu waktu afdal iaitu pada waktu berbuka dan bersahur .( kalau ada lg waktu lain sila bgtau saya,saya pun jahil ).Pesanan ni buat diri sendiri juga sebab saya pun manusia ,manusia kan asal daripada perkataan lupa.

Akhir sekali, jgn ponteng puasa ye semua :)


P/S:
Buat TUTI. aku sangat kesian kat hang kena posa 18 jam sehari...huhu kalau aku sure terbongkang dah.Sangat salute dengan ketabahan hang yang duk merantau jauh demi meneruskan cita-citamu ituerr..Wei lain kali mai Penang ka USM jangan sat-sat sangat tak pernah dan nak pi lunch sekali langsung..hush..

Comments

  1. selamat berpuasa juli! semoga ibu dan baby sihat sihat sahaja sepanjang ramadhan ini.. :)

    ReplyDelete
  2. hehe..aku puasa 18jam.so far ok lg tp kene telan nasi byk2..berat aku dh tggl 42kg..mmg bagus utk berdiet puasa kt cni.hehe..tp lps ry kompem kmbali ke brt normal
    -TUTI-

    ReplyDelete

Post a Comment

Comment

Popular posts from this blog

Tahun 2021 pun dah hampir habis.

 Assalamualaikum. Rasanya lama dah tak menulis dalam blog ni.hampir 4 tahun. Blog ni memang temanya campur2 lebih kepada penulisan apa yang berlaku dalam kehidupan seharian. Kebelakangan agak jarang jari ni menulis. aku bukanlah blogger yang menulis untuk dapatkan pendapatan semata. tujuan aku menulis dulu banyak mengenai luahan hati aku sendiri. Aku kadang rasa blog ni macam diari aku kot. sebab banyak juga luahan hati dan perasaan dituliskan di dalam blog ini. blog ni usia dia dah lebih 10 tahun pun. dan aku pun jarang menulis. rasa takda siapa yang masih baca pun.  dan hari ini tergerak rasa nak menulis . ok nanti sambung...saja nak start engine.Sebab dah mula bosan dengan social media yang ada sekarang ni. aku rasa nak beralih semula kepada blog. sekian.

GA 1st Year Blog Anniversary | aryshafayyadh.blogspot.com

Syarat2 Penyertaan : 1.  . Follow Page FB BloggerUtara ( WAJIB ) : BloggerUtara 2. Follow BLOG semua PENAJA ( WAJIB ) : aryshafayyadh  |  Kasihku Amani  |  Mrs Secretary  |  Dunia Zumal  |  Murni Alysa  |  Husna Zahidi  |  Cerita Orang Bujang  |  Fatimah Nabila  |  gnisnuy  |  Permata Biru  |  Arzmoha  |  Tasha Qisha  |  Hikayat Budak Pening  |  Yan Ty  |  Zai Zamree  |  Kira Sakura  |  Arwendanish  |  Siti Nurzafirah  |  Siti Sharini  |  Mia Zain  |  Cik Ash 3. Follow IG semua PENAJA (bagi yang ada) : @arysha_fayyadh  |  @zumal84  |  @murni.alysa  |  @dearhusnaaa  |  @cikpinz  |  @timmmbill  |  @gnisnuy  | @arzmoha  |  @tashaqishaofficial  |  @yantlee  |  @zai_zamree  |  @syakirayaakub |  @el_darwena  |  @zafirahkama  |  @mia_mzain  |  @sha_shikin 4. Follow Page FB  (bagi yang ada)   :  Mrs.Secretary Blog | Hikayat Budak Pening | SitiPrudentialWealthPlanner 5. Buat ENTRY bertajuk : GA 1st Year Blog Anniversary | aryshafayyadh.blogspot.com

Check list keperluan ibu dan baby( newborns)

picture taken from here http://babyproductreviewszone.com/tag/free-baby-stuff/  Assalamualaikum semua... I ni semua checklist yang saya cedok daripada beberapa blog untuk ingatan dan tatapan diri sendiri.Juga boleh jadi reference untuk orang lain :) Senarai yang perlu dibawa oleh bapa / suami (PENTING) 1. GL @ surat jaminan majikan@ kad insurans* 2. Kad merah ibu mengandung* 3. Kad pengenalan ibu dan bapa* 4. Duit* 5. Rekod kesihatan* Keperluan bayi di hospital(PENTING) 1. Selimut dan tuala untuk bayi* 2. Beberapa helai kain lampin dan sapu tangan* 3. Beberapa helai pampers* 4. 3 - 4 helai pakaian baby* 5. Beberapa pasang sarung tangan dan kaki/mitten and booties* 6. topi baby / cover kepala baby* 7. Bedung/barut baby* 8. Alatan mandian baby* 9. Wet tissue- untuk lap baby* 10.Minyak telon* 11.Baby dipers * *Keperluan ibu/mama di hospital ( PENTING) 1. Tuala 2. Barang mandian ( berus gigi ,ubat gigi, pencuci muka, bedak,lo